پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بازارهاي جديد صادراتي در حوزه جاده ابريشم
شنبه، 17 بهمن 1394 - 10:47 کد خبر:37847
نخستين كنفرانس شركت هاي كوچك و متوسط صادراتي ايران، امروز در تهران برگزار شد.

پيام نفت:
بازارهاي جديد صادراتي در حوزه جاده ابريشم

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش  خبرگزاري صدا و سيما، در اين همايش كه با حضور مديران عامل و نمايندگان 700 شركت كوچك و متوسط ايراني (SMEs) و با هدف معرفي ايران و پتانسيل هاي آن به عنوان قطب صادرات منطقه ، معرفي بازارهاي جديد صادراتي و توسعه صادرات به كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي حوزه جاده ابريشم در مركز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شد شركت كنندگان، مزاياي ايران و شركت‌هاي ايراني را در ورود به بازارهاي كشورهاي هدف و گسترش بازارهاي صادراتي ايران برشمردند.
در نخستين همايش صادر كنندگان ايران كه شركت بين المللي زودل برگزار كننده آن بود، همچنين برنامه ها و سياست هاي سازمان توسعه شركت هاي كوچك و متوسط كشور تشريح شد و شركت هاي كوچك و متوسط ضمن آشنايي با اين سياست ها، با پتانسيل بازار كشورهاي همسايه و همچنين كشورهاي مسير تاريخي جاده ابريشم، آشنا شدند.
ارائه جديدترين اطلاعات و آمار صادرات كشور به كشورهاي همسايه و جاده ابريشم ،  راهكارهاي ورود به بازار بين الملل با استفاده از اينترنت و معرفي مقررات و قوانين حقوقي حاكم بر صادرات كشور، بررسي مسائل و چالش هاي مالي به ويژه در سطح بين‌الملل، ارائه راهكارهاي حل اين چالش ها، بررسي جديدترين روش هاي فروش و بازاريابي در تجارت بين الملل و چگونگي پيدا كردن مشتريان جديد در بازارهاي فرامرزي از ديگر برنامه ها و موضوع هاي اين همايش بود.
همزمان با برگزاري اين همايش ، رايزنان بازرگاني ايران در كشورهاي عراق، افغانستان، تركيه، آذربايجان، تركمنستان و قزاقستان و همچنين نمايندگان اتاق هاي بازرگاني كشورهاي ياد شده درباره پتانسيل هاي بازار و فرصت هاي موجود در اين كشورها سخنراني كردند.
دبير برگزار كننده نخستين كنفرانس صادركنندگان ايران (شركت هاي كوچك و متوسط) با بيان اينكه شركت هاي كوچك و متوسط كشورمان از پتانسيل صادراتي خوبي برخوردارند، گفت: آمار بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد كه در سال 1393 حجم صادرات كالاهاي غيرنفتي كشور، بيش از 31 ميليارد دلار بوده است و اين گزارش مهر تاييد بر اين موضوع بوده كه صادرات از ايران امكان‌پذير است و فقط بايد راه هاي توسعه آن را پيدا كرد.
مهرزاد خويي افزود : يكي از مزاياي حضور در اين همايش ، آشنايي با شركت هايي است كه در سال هاي اخير با وجود تحريم ها صادرات انجام دادند و آنان در اين همايش از تجارب ، مشكلات و چالش هايي كه پيشرو داشتند و راهكارهاي مناسب رفع آنها سخن مي گويند.
رئيس شوراي بازرگاني مشترك ايران و قزاقستان هم در حاشيه اين همايش در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به ظرفيت بالاي قزاقستان در صادرات خدمات فني مهندسي ايران گفت: قزاقستان يكي از مناسب ترين كشورهاي همسايه براي حضور شركت‌هاي ايراني است.
امير عابدي افزود: در طول سال‌هاي پس از استقلال قزاقستان، همواره روابط دو كشور در سطوح بالاي سياسي دنبال شده و با توجه به ديدارهاي سال گذشته روساي جمهور دو كشور ايران و قزاقستان، اين عزم و اراده بويژه پس از اجرايي شدن برجام نزد مقامات دو كشور براي ارتقاي سطح روابط وجود دارد.
دبيركل شوراي مشترك بازرگاني ايران و تركيه هم در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما از عزم و علاقه شركت‌هاي ترك به گسترش روابط با ايران گفت و افزود: در دوران تحريم، مجبور به تهيه كالاها و خدمات از بازارهاي اين كشور و ارسال آن به ايران با چند برابر قيمت واقعي بوديم و همواره بازرگانان تركيه نگاهي از بالا به ما داشتند اما پس از اجرايي شدن برجام، آنها با عجله از ما درخواست وقت ملاقات مي كنند و اين موضوع به حدي فشرده است كه بسياري از جلسات ما با طرف‌هاي ترك، در ساعات شب و پس از اوقات اداري برگزار مي‌شود.
سيد جلال ابراهيمي افزود: تركيه هم بازار خوبي براي صادرات كالاها و خدمات فني و مهندسي ايران بويژه كالاهاي پتروشيمي است و هم مي تواند بسياري از نيازهاي فناورانه شركت‌هاي صنعتي ما را تامين كند.
مديرعامل شركت سرمايه گذاري سرآوا هم كه يكي ديگر از سخنرانان امروز اين كنفرانس بود در مصاحبه با خبرنگار ما تاكيد كرد: يكي از مهمترين موضوعات در صادرات كالاها و خدمات فني مهندسي شركت‌هاي كوچك و متوسط ايراني، ايجاد يك پلتفرم مشترك و فعاليت اين شركت‌ها در قالب آن پلتفرم است.
سيد سعيد رحماني خضري اينترنت را بستري مناسب براي معرفي توانمندي شركت‌هاي ايراني دانست و گفت: فضاي اينترنت بستري خوب براي ارائه توانمندي‌هاي شركت‌هاي ايراني ايجاد كرده است.