پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ايران در جستجوي سهم 10 درصدي از تجارت جهاني گاز
جمعه، 11 دی 1394 - 14:37 کد خبر:36972
ايران در نظر دارد با جذب ده ها ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي و ايجاد زيرساخت هاي لازم، 10 درصد از تجارت جهاني گاز را در اختيار بگيرد.

پيام نفت:

 اگرچه ايران با در اختيار داشتن بيش از 34 تريليون مترمكعب، بزرگ ترين دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان است اما سهم آن در تجارت جهاني گاز به كمتر از يك درصد مي رسد.
البته ايران در سال هاي گذشته با هدف افزايش سهم در بازار جهاني گاز، مذاكره هايي را با كشورهاي مختلف انجام داد و تفاهم نامه ها و قراردادهايي را نيز براي صادرات گاز به كشورهاي همسايه و منطقه خاورميانه امضا كرده است.
هم اكنون تركيه با وارد كردن روزانه حدود 30 ميليون مترمكعب گاز بزرگترين خريدار گاز ايران به شمار مي رود؛ همچنين مقدار اندكي گاز نيز به ارمنستان و جمهوري آذربايجان صادر مي شود.
قرار است از سال آينده، صادرات گاز به عراق از مسير بغداد نيز آغاز شود؛ بتازگي قراردادي نيز براي صادرات گاز به عراق از مسير بصره امضا شده است كه پيش بيني مي شود تا دو سال آينده اجرا شود.
كارشناسان بازار جهاني گاز معتقدند، ايران از مزيت هاي فراواني براي حضور در بازار جهاني گاز برخوردار است كه از جمله آنها مي توان به حجم بالاي ذخاير قابل برداشت گاز طبيعي، وجود شبكه بزرگ انتقال و پالايش گاز، نزديكي به بازارهاي بزرگ مصرف، امكان ترانزيت به كشورهاي اروپايي و حاشيه جنوبي خليج فارس و سواپ گاز به كشورهاي منطقه اشاره كرد.

** آماده سازي زيرساخت ها براي افزايش صادرات گاز
افزايش سهم ايران در تجارت جهاني گاز طبيعي يكي از برنامه هاي كلان كشورمان در دوران پسا تحريم به شمار مي رود؛ در واقع ايران قصد دارد با مذاكره با متقاضيان واردات گاز و امضاي قراردادهاي جديد صادرات با كشورهاي همسايه و حوزه خليج فارس، 10 درصد از تجارت جهاني گاز را در اختيار بگيرد.
همچنين كشورمان در نظر دارد بسترهاي لازم براي افزايش صادرات گاز را فراهم كند؛ بر اين اساس، پروژه هايي باهدف افزايش ظرفيت پالايش و انتقال گاز طبيعي طراحي شده است كه پيش بيني مي شود پس از لغو رسمي تحريم ها و با جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، عمليات اجرايي آنها آغاز شود.
ايران در نظر دارد در پساتحريم با جذب حدود 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد در صنعت گاز، زيرساخت هاي لازم براي افزايش توليد و صادرات گاز را فراهم كند؛ بر اين اساس برنامه هايي براي ساخت و تكميل خطوط لوله بزرگ و دو برابر كردن ظرفيت انتقال گاز كشور تدوين شده است.
تا پيش از پيروزي انقلاب وسعت شبكه انتقال گاز طبيعي در كشور حدود دو هزار و 900 كيلومتر بوده كه در طول سه دهه گذشته تاكنون وسعت شبكه انتقال گاز طبيعي كشور به بيش از 36 هزار و 500 كيلومتر افزايش يافته است.
همچنين تعداد تاسيسات تقويت فشار گاز كشور از هشت ايستگاه پيش از پيروزي انقلاب، اكنون به 76 تاسيسات تقويت فشار گاز افزايش يافته كه با در اختيار داشتن اين شبكه، هم اكنون و با گذشت 50 سال از عمر اين صنعت در ايران، ظرفيت انتقال گاز طبيعي به حدود 700 ميليون مترمكعب در روز رسيده است.
با توجه به افزايش توليد گاز از حدود 700 ميليون مترمكعب به بيش از يك ميليارد و 200 ميليون مترمكعب در روز تا سه سال آينده، قرار است نزديك به 34 هزار كيلومتر خطوط لوله جديد انتقال گاز نيز احداث شود.
پيش بيني مي شود با ساخت اين حجم گسترده از خطوط لوله جديد، ايران پس از كشورهاي روسيه و آمريكا بزرگترين شبكه انتقال گاز جهان را در اختيار داشته باشد.

** برگزاري مناقصه هاي بين المللي در صنعت گاز
ايران در نظر دارد پس از لغو تحريم ها، چند مناقصه بزرگ را براي ساخت و تكميل پنج خط اصلي انتقال گاز كشور برگزار كند تا زيرساخت ها براي افزايش توليد گاز به يك ميليارد و 200 ميليون مترمكعب در روز فراهم شود.
همچنين همزمان با پيشرفت برنامه هاي بخش بالادستي صنعت نفت و افزايش ميزان توليد گاز، كار طراحي، ساخت، نصب و بهره برداري از 64 تاسيسات جديد تقويت فشار گاز و احداث واحدهاي جديد پالايشي دنبال مي شود.
براساس برآوردهاي انجام شده توسط شركت ملي گاز ايران، براي افزايش دو برابري ظرفيت انتقال و پالايش گاز طبيعي، به حدود 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد نياز است كه قرار شده اين سرمايه گذاري از طريق سرمايه گذاري داخلي و و بين المللي تامين شود.

 

 

ايرنا