پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ليگ جهاني واليبال؛ پيروزي قاطع تيم ملي ايران مقابل ايتاليا
جمعه، 30 خرداد 1393 - 13:30 کد خبر:31200
پيام نفت:

 تيم ملي واليبال كشورمان در چهارچوب مسابقات ليگ جهاني واليبال موفق در ورزشگاه دوازده هزار نفري آزادي تيم ملي ايتاليا را در 3 ست پياپي شكست دهد.

به گزارش شفقنا ورزشي، سالن 12 هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران در هفته پنجم ليگ جهاني والبيال ميزبان ايتاليا بود. ايتاليايي‌ها پيش از اين در هفته دوم ليگ جهاني دو شكست سنگين 3 بر صفر را به بازيكنان ايران تحميل كرده بودند. حالا ملي‌پوشان واليبال ايران براي انتقام از حريف قدرتمند خود لحظه‌شماري مي‌كردند. البته ايتاليا با تركيبي متفاوت به تهران سفر كرده بود. آنها در اين ديدار بيشتر از بازيكنان جواني بهره مي‌بردند كه انگيزه زيادي براي نمايش توانايي‌هاي خود داشتند.

تيم واليبال ايران در اين مسابقه با نتيجه 3 بر صفر و امتيازهاي ( 25- 18 ، 25- 18 و 25- 15) برنده از زمين بيرون رفت.

پيش از اين ايتاليا با كسب 19 امتياز در صدر جدول گروه قرار داشت. ايران نيز با كسب 7 امتياز از شش بازي نخست اميدوار بود با پيروزي در بازي‌هاي خانگي برابر ايتاليا شانس خود را براي صعود به مرحله نهايي افزايش دهد. در عوض ايتاليايي‌ها با حق امتياز ميزباني مرحله نهايي از حالا براي دور بعد برنامه‌ريزي مي‌كردند.

گوش تا گوش سالن 12 هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران از ساعتي قبل از شروع مسابقات مملو از تماشاگراني بود كه براي تشويق تيم ملي واليبال ايران سر از پا نمي‌شناختند. در اين مسابقه هم مثل بازي‌هاي قبل از حضور تماشاگران زن ممانعت به عمل آمد. همچنين محدوديت‌هاي جديدي براي خبرنگاران خانم اعمال شده بود. شاهرخ شهنازي، مناف هاشمي، لطفعلي پوركاظمي و مهدي مهدوي‌كيا در كنار بازيگراني چون اشكان خطيبي و مهدي پاكدل از جمله تماشاگران سرشناس اين بازي بودند.

تيم ملي واليبال ايران با لباس‌هاي يك دست سفيد برابر آبي‌پوشان ايتاليا قرار گرفت. تركيب تيم ايران را در اين مسابقه مجتبي ميرزاجانپور، سيدمحمد موسوي، سعيد معروف، فرهاد قائمي، شهرام محمودي، عادل غلامي و ليبرو فرهاد ظريف تشكيل مي‌دادند.

در مقابل براي ايتاليا وتوري، برتا، لانزا، بارانوويچ، راندازو، جيوي ليبرو به ميدان رفتند.

ست نخست: 25 - 18 به سود ايران

ايتاليايي‌ها سعي كردند تا در شروع مسابقه كار را با قدرت آغاز كنند. آنها خيلي زود يكي، دو امتياز جلو افتادند اما بلافاصله سرويس‌هاي عالي مجتبي ميرزاجانپور و توپ‌گيري‌هاي عالي فرهاد ظريف كار را برابر كرد. تيم ايران در توپ‌هاي برگشتي نمايش تحسين‌برانگيزي داشت. پاس‌هاي فريبنده سعيد معروف چاره‌اي جز تسليم را براي ايتاليايي‌ها نگذاشته بود. ايران 8 بر 5 وقت استراحت فني نخست را به سود خود تمام كرد. در آزادي جاي سوزن انداختن نبود و همه يك صدا تيم ملي واليبال ايران را تشويق مي‌كردند. ايران با برتري سه امتياز بازي را دنبال مي‌كرد. سرويس‌هاي تماشايي و دريافت‌هاي خوب قائمي، تحسين و تشويق تماشاگران حاضر در سالن را به همراه داشت. شهرام محمودي همچنان با اسپك‌هاي موثر خود ايتاليا را به زانو درآورده بود. ايتاليا پنج امتياز عقب افتاد. مائورو بروتو كه نمي‌خواست بازيكنانش سراپا تسليم بازي را دنبال كنند، بعد از تقاضاي بازبيني تصاوير وقت استراحت فني گرفت تا با ايجاد وقفه در بازي از آماج حملات ايران بكاهد. بروتو اعتراض زيادي به داوري و ناظر بازي داشت. ايران يك نمايش كامل و بدون نقص از واليبال را به اجرا مي‌گذاشت. دريافت عالي، پاس تماشايي و اسپك‌هاي قدرتي كار ايتاليا را تمام كرده بود. تماشاگران سر از پا نمي‌شناختند. دومين تيم پرافتخار ليگ جهاني سر تعظيم برابر واليباليست‌هاي ايران فرود آورده بود. محمود موسوي در اين مسابقه با اسپك‌هاي سرعتي و برق‌آساي خود دفاع مياني حريف را ناكام گذاشته بود. كواچ هم در اين مسابقه تقاضاي بازبيني تصاوير ويديويي داد. او در ليگ ايتاليا مربيگري كرده بود و بازيكنان حريف را به خوبي مي‌شناخت. پاي بازيكن ايتاليا براي ارسال سرويس روي خط بود اما داور مسابقه ناباورانه امتياز را به ايتاليا داد. پروازهاي شهرام محمودي همچنان براي ايران امتياز مي‌آورد. موسوي عالي دفاع مي‌كرد. ايران پنج امتياز پيش بود و با همين اختلاف وقت استراحت فني دوم را تمام كرد. محمد موسوي دو امتياز مستقيم سرويس گرفت. سومين سرويس او هم تبديل به امتياز شد. ايران هفت امتياز از ايتاليا جلو افتاده بود. بروتو وقت استراحت گرفت. ايتاليا با اختلاف امتيازي عجيب تسليم ايران مي‌شد. ايران خيلي راحت ست نخست مسابقه را با امتياز 25 - 18 به سود خود تمام كرد.

ست دوم: 25 - 20 ايران

در ست دوم همچنان برتري با تيم ايران بود. ايران با اختلاف چهار امتياز از حريف جلو افتاد و اين برتري را تا وقت استراحت اول ادامه داد. عادل غلامي عالي و بي‌نقص كار مي‌كرد. عملكرد او در دفاع و حمله بدون اشتباه بود و براي ايران امتياز مي‌گرفت. فريادهاي ايران، ايران در سالن طنين‌انداز شده بود. ماروتي در تيم ايتاليا سعي داشت تا با اسپك‌هاي فني دفاع مستحكم ايران را بشكند. جو سنگين سالن 12 هزار نفري آزادي و فريادهاي بي‌امان تماشاگران كاملا بازيكنان جوان ايتاليا را تحت فشار قرار داده بود. بازيكنان ايتاليا گاهي در دريافت با هم برخورد مي‌كردند. ايران همچنان با سه الي چهار امتياز جلو بود. كواچ با آرامش شاگردانش را زير نظر داشت. ميلاد عبادي‌پور به دستور كواچ جاي ميرزاجانپور به ميدان رفت تا توانايي‌هاي خود را برابر حريف محك بزند. آرمين تشكري هم به ميدان رفت. به نظر مي‌رسيد سرمربي ايران از برتري تيمش اطمينان پيدا كرده و سعي دارد تا به همه بازيكنانش ميدان بدهد. داور مسابقه مجبور بود بارها براي بازبيني تصاوير ويديويي اقدام كند. ايتاليايي‌ها در اين مسابقه روي پايپ تمركز داشتند. ايران بدون هيچ مشكلي امتياز مي‌گرفت و نبض بازي را در دست داشت. بروتو همچنان به داوري اعتراض داشت. او كاملا عصبي و سر ناظر بازي خراب شده بود. او خيلي به زبان انگليسي مسلط نيست به همين دليل از سابي بازيكن شماره 18 خواست تا با ناظر حرف بزند. بروتو يك مربي حرفه‌اي بود و با حرفه‌اي گري مي‌خواست در جريان بازي وقفه ايجاد كند و با اين كار از حملات تيم ايران بكاهد. ولي عبدالصمد داور مسابقه خطاي ارنج تيمي ايتاليا را گرفت. ايتاليايي‌ها كاملا از هم گسيخته بازي مي‌كردند. مهدي مهدوي هم در اين ست به ميدان رفت. بازي سرعتي خوب تيم ايران همواره به سود ايران تمام مي‌شد. ميلاد عبادي‌پور مثل هميشه سرويس‌هاي خطرناكي مي‌زد. ايران ست دوم را 25 بر 20 برد.

ست سوم: 25 - /// ايران

پيش از شروع ست سوم گروهي از باستاني‌كاران به اجراي حركات نمايشي در زمين پرداختند.

در ست سوم هم برتري از آن ايران بود. بازيكنان ايران كه براي برد در اين مسابقه بي‌تاب بودند پنج امتياز نخست را به سود خود تمام كردند. سعيد معروف با هوشمندي كاملا دفاع حريف را تحت تاثير قرار داده بود. شهرام محمودي هم چنان با پرواز هاي تماشايي خود كابوس دفاع دو نفره ايتاليا بود. راندازو در قطر پاس ايتاليا تنها بازيكني بود كه بارقه‌اي از اميد را براي اين تيم نگاه مي‌داشت. ايران وقت استراحت نخست را 8 بر 3 پيروز شد. سالن 12 هزار نفري آزادي غرق در شادي بود آبشاري ديگر امتياز ايران را افزايش داد.

ايران 11 بر 4 از ايتاليا جلو افتاد و مهمان سعي كرد با استفاده از آبشارهاي سرعتي اين فاصله را كاهش دهد اما موفق نبود. لاجوردي‌پوشان ايتاليا در سرويس هم ناموفق بودند و همين مساله اعتراض سرمربي آنها را در پي داشت با اين حال شاگردان اسلوبودان كواچ با قدرت امتيازآوري مي‌كردند و آبشارهاي قدرتي ايران نفس ايتاليا را بريده بود. ايتاليا در اين ست در دفاع كاري از پيش نبرد و واليباليست‌هاي سفيدپوش ايران آبشارهايشان را يكي پس از ديگري به امتياز ختم مي‌كردند.

با اضافه شدن امير غفور به تركيب ايران قدرت حمله تيم ملي بيشتر شد و ايران با آبشار موفق او 15 بر 6 از مهمان خود پيش افتاد. جو سنگين حاكم بر سالن عرصه را بر ايتاليا تنگ و تنگ تر مي‌كرد و اشتباه بازيكنان اين تيم بيشتر و بيشتر مي‌شد. فاصله امتيازي خوب حاشيه امنيتي براي ايران ايجاد كرده بود و ملي‌پوشان با آرامش بيشتري كار را ادامه مي دادند كه با دفاع خوب محمد موسوي امتيازهاي ايران به عدد 18 رسيد. برتري ايران ادامه داشت تا در نهايت ايران با نتيجه 25 - 15 در ست سوم برنده و پيروز ميدان باشد.

تيم ملي واليبال ايران در نهايت با نتيجه 3 بر صفر و امتيازهاي ( 25- 18، 25-20 و 25- 15 ) مقابل ايتاليا پيروز شد.

در هفته پنجم ليگ جهاني واليبال تيم هاي ايران و ايتاليا يكبار ديگر روز يكشنبه اول تير ماه از ساعت 18:30 در سالن 12 هزار نفري به مصاف هم مي روند.