پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سيستان و بلوچستان به قطب دوم پتروشيمي كشور تبديل مي شود
دوشنبه، 26 خرداد 1393 - 06:15 کد خبر:31150
پيام نفت:

به گزارش بي باك، علي اوسط هاشمي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سيستان و بلوچستان در حال حاضر كانون توجه دولت قرار دارد و با اجرايي شدن مصوبات سفر رييس جمهور به استان شاهد شكوفايي و توسعه استان در حوزه هاي مختلف خواهيم بود.

وي بيان داشت: در اين راستا يك ميليارد و 400 ميليون دلار تنها به احداث و ايجاد صنايع پتروشيمي در ايرانشهر اختصاص يافته كه اين سرمايه گذاري قابليت اشتغالزايي براي تعداد 40 هزار نفر در اين حوزه فراهم خواهد ساخت.

وي افزود: براي پتروشيمي بندر چابهار نيز 20 الي 25 خوشه تعريف و برنامه ريزي شده كه با حصول نتيجه اين صنايع در دست احداث تحولي عظيم به منظور ايفاي نقش استان در عرصه ملي و توليد ثروت ايجاد خواهد شد.

استاندار تاكيد كرد: با توجه به اختصاص اين اعتبار به منظور ايجاد صنايع پتروشيمي لذا بايد از اين پس به سمت تربيت نيروي متخصص در اين راستا قدم برداشت.

اشتغال براي 500 هزار نفر در بخش كشاورزي

استاندار همچنين با اشاره به طرح بزرگ دولت به منظور آبرساني به بيش از 146 هزار هكتار از اراضي كشاورزي در استان بيان داشت: با اجراي اين طرح در ظرف مدت سه سال با احتساب اشتغالزايي براي 3 نفر در هر هكتار براي تعداد 500 هزار نفر ايجاد شغل خواهد شد.

وي با بيان اينكه از 260 هزار هكتار اراضي كشاورزي تنها 18 هزار هكتار تحت شبكه آبياري قطره اي قرار دارد بيان داشت: با اختصاص 2 هزار و 500 ميليارد تومان آبرساني به 146هزار هكتار در ظرف مدت سه سال در دستور كار دولت قرار گرفته است.

مشعل گاز  تا سال 95 روشن مي شود

استاندار همچنين از اختصاص بودجه لازم به منظور انتقال گاز به شهر هاي استان خبر داد و گفت: سه پروزه شامل انتقال خط گاز ايرانشهر- چابهار، ايرانشهر-زاهدان و همچنين زاهدان-زابل تعريف شده است.

وي افزود: براي هر يك از اين پروژه ها 450 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه در اين راستا دولت مصمم است تا ابتداي سال 95 مشعل گاز را شهر هاي استان شعله ور كند.

بخش هاي معدن  و  تجارت فعال مي شود

هاشمي همچنين بيان داشت: دولت در نظر دارد تا 200 هزار كيلومتر مربع از اراضي كشور را به منظور دستيابي به معادن غني اكتشاف كند كه از اين رقم 86 هزار هكتار به سيستان و بلوچستان اختصاص دارد.

وي افزود: همچنين در سفري كه رييس جمهور به استان داشتند مقرر شد تا ظرفيت بندر چابهار از 2 ميليون تن در سال به 86 ميليون تن افزايش يابد.

وي افزود: در بخش آب نيز نگاه بر روي مهار و جمع آوري آب هاي سطحي معطوف شده است و با احداث سد هاي جديد يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب آب جمع آوري و هدايت خواهد شد.

هاشمي گفت: در اين راستا مبلغ 5 ميليارد دلار به منظور احداث 12 سد توسط وزارت نيرو درخواست شده است.

منطقه آزاد چابهار خاموش است

استاندار همچنين با بيان اينكه منطقه آزاد چابهار سال ها است كه خاموش است افزود: 20 سال از فعاليت منطقه آزاد چابهار در استان مي گذرد اما متاسفانه دستاورد مطلوبي در استان نداشته است.

وي افزود: منطقه آزاد چابهار به عنوان يكي از نقاط گردشگري استان بايد با هدف تغيير نگاه ها به استان مورد هدف و در اولويت برنامه  هاي مديران قرار گيرد و نقش ان از مناطق آزاد قشم و كيش پر رنگ تر شود.

وي همچنين در خصوص اجراي خط آهن چابهار به زاهدان نيز گفت: عمليات اجراي اين خط به طول 610 كيلومتر و  با اعتباري بالغ بر 2 هزار ميليارد تومان آغاز شده است.

وي با اشاره به  بخش بهداشت و درمان  نيز گفت: اتفاقات بسيار خوبي در اين بخش رخ داده است و بهترين سياستگذاري در اين بخش انجام گرفته است تا خانواده ها دغدغه اي در خصوص معالجه بيماران خود نداشته باشند.

استاندار بيان داشت: در حال حاضر 220 تخت بيمارستاني در استان آماده بهره برداري است كه مجوز لازم جهت بهره برداري از اين 220 تخت به واسطه جذب نيرو اخذ شده است.

هاشمي پراكندگي موجود در استان را يكي از دلايل اصلي پائين بودن شاخصه هاي توسعه در استان دانست و  گفت اين پراكندگي موجب شده  تا شاخص هاي استان در مقايسه با ساير مناطق در سطح پائين تري باشد.