پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : واردات بنزين يورو 2 ممنوع شد
جمعه، 23 خرداد 1393 - 06:45 کد خبر:31040
پيام نفت:
هيات دولت با صدور مصوبه اي خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزين صرفا با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا شده و برهمين اساس، هرگونه واردات بنزين با استاندارد «يورو دو» در قراردادهاي جديد ممنوع اعلام شده است.
سايت خبري سيبنا: هيات دولت با صدور مصوبه اي خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزين صرفا با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا شده و برهمين اساس، هرگونه واردات بنزين با استاندارد «يورو دو» در قراردادهاي جديد ممنوع اعلام شده است.
 
 
 
همزمان با جهش جديد مصرف بنزين و پيش بيني سونامي مصرف اين فرآورده پرطرفدار نفتي در فصل تاسبتان، دولت با صدور مصوبه اي به وزارت نفت ضوابط جديد واردات بنزين را تعيين كرد.

بر اين اساس، با صدور اين مصوبه و ابلاغ آن به وزارت نفت، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تنها مي تواند بنزين را با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا وارد كند و خريد خارجي بنزين يورو 2 ممنوع شده است.

در همين حال، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به عنوان متولي تامين وتوزيع بنزين در ايران با صدور بيانيه اي، اعلام كرد: از ارديبهشت ماه سال جاري توليد بين 7 تا 8 ميليون ليتر بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي متوقف شده است.

اين مجموعه نفتي با رد هرگونه توقف واردات بنزين، افزود: واردات بنزين به كشور براساس ضوابط و مقررات قانوني به هيچ عنوان متوقف نشده بلكه با توجه به ذخاير مطلوب بنزين كشور و بنا به دستور مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران ميزان واردات بنزين در خرداد ماه به صورت مقطعي به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.

بر اساس ابلاغيه هيات دولت به وزارت نفت در اواسط ارديبهشت ماه امسال مبني بر قطع دريافت اكتان افزا از مجتمع هاي پتروشيمي، مقرر شد كمبود بنزين مصرفي كشور از طريق واردات بنزين يورو 4 توسط وزارت نفت جبران شود كه به همين منظور برنامه ريزي براي واردات بنزين با استاندارد يورو 4 به عمل آمده و در بازه زماني يك ماه آينده واردات بنزين يورو 4 عملياتي خواهد شد.

هم اكنون امور بين الملل شركت ملي نفت ايران متولي واردات بنزين به كشور با استاندارد يورو 4 است. قبل از ابلاغيه هيات دولت براي واردات بنزين يورو 4، امور بين الملل شركت ملي نفت بر اساس قراردادهاي منعقده قبلي اقدام به واردات بنزين سوپر طبق استاندارد جاري وزارت نفت مي كرده است.

به گزارش مهر شاهرخ خسرواني معاون شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اخيرا با اشاره به توليد 60 ميليون ليتر و مصرف 70 ميليون ليتر بنزين در كشور واردات بنزين را موقتي اعلام كرده و گفته است: با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس روزانه 20 ميليون ليتر بنزين صادر مي كنيم.