پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ذخيره سازي گاز با همكاري كارشناسان اروپايي
دوشنبه، 19 خرداد 1393 - 07:00 کد خبر:30874
پيام نفت:
مدير عامل شركت ذخيره‌سازي گاز طبيعي با اعلام همكاري كارشناسان سه كشور اروپايي در زمينه ذخيره سازي گاز با ايران از امكان واگذاري مخازن ذخيره‌سازي به شركت‌هاي خصوصي ايراني– خارجي خبر داد.

 
 
 
به گزارش تقدم، مسعود سامي‌وند، با اظهار اين كه براي اولين بار در وزارت نفت قرارداد بي.او.تي در بخش ذخيره‌سازي گاز امضا خواهد شد گفت: شركتهاي مختلفي تاكنون در اين زمينه متقاضي شده‌اند كه يكي از آنها شركت گازپروم روسيه است. بر اين اساس علاوه بر اجراي طرح، ذخيره‌سازي و انتقال گاز نيز توسط پيمانكار صورت مي‌گيرد.

وي با تاكيد بر اين كه البته اين كار با احتياط صورت مي‌گيرد تا قرارداد مناسبي در اين زمينه تدوين شود و قابل استفاده براي ساير طرح‌ها در وزارت نفت باشد توضيح داد: بر اين اساس آماده سازي يك مخزن در اختيار يك شركت ايراني- خارجي قرار مي‌گيرد، بعد گاز براي ذخيره سازي در اين مخزن به شركت مورد نظر فروخته خواهد شد و در نهايت زمستان دوباره همين گاز از اين شركت خريداري مي‌شود.

مدير عامل شركت ذخيره‌سازي گاز طبيعي با اظهار اين كه مدت اين نوع قرارداد‌ها ۲۰ ساله خواهد بود تاكيد كرد: البته در قراردادهاي بي.او.تي تنها مخازن آبي و نمكي واگذار مي‌شود و اين موضوع شامل مخزنهاي هيدروكربني نمي‌شود.

سامي‌وند در پاسخ به اين سوال كه چند مخزن آبي و نمكي قابليت واگذاري در قالب قرارداد بي.او.تي را دارد گفت: بايد ابتدا مطالعات اوليه در مورد مخازن صورت گيرد تا شركت سرمايه گذار براي ورود به اين بخش اطمينان داشته باشد. در حال حاضر طرح ذخيره‌سازي يورتشاي ورامين قابليت واگذاري در قالب قرارداد بي.او.تي را دارد.

**همكاري كارشناسان ۳ كشور اروپايي در ذخيره سازي گاز

وي در مورد مذاكره ايران با اكرايني‌ها در مورد ذخيره‌سازي گاز توضيح داد: با اكراين چند قرارداد داريم؛ در يك مورد خريد توربوكمپرسور براي طرح ذخيره‌سازي گاز در سراجه و شوريجه بود و مورد ديگر اين كه خريد دو توربوژنراتور براي طرح شوريجه كه قدرت هر كدام در توليد برق ۶.۵ مگاوات است. بر اين اساس پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد و طرح ذخيره سازي گاز شوريجه ديگر نياز به برق سراسري ندارد. اين گونه امنيت طرحهاي ذخيره‌سازي در اوضاع بحراني افزايش خواهد يافت.

سامي‌ومند در مورد مذاكره با كارشناسهاي آلماني هم گفت: طرح ذخيره سازي گاز در ميدان نصر كاشان (گنبد نمكي) توسط شركت ايراني انرژي دانا در حال انجام است و پيشرفت مناسبي را بين ساير طرح‌ها دارد، اما به دليل جديد بودن كار نياز است از كارشناسها باتجربه استفاده شود كه سعي شد در اين طرح از كارشناسان روسي و آلماني استفاده شود.

وي با اعلام اين كه پايان تيرماه امسال اولين دكل حفاري شركت ملي گاز ايران در منطقه نصرآباد كاشان مستقر خواهد شد گفت: براي تفسير لرزه نگاري در گنبد نمكي اقدامات متفاوتي صورت گرفته است، از جمله ام.تي (سختي سنجي بر روي نمك) كه براي اولين بار در ايران و توسط كارشناسان روسي با موفقيت انجام شد.

او با اشاره به اينكه لرزه نگاري ميدان نصرآباد كاشان به پايان رسيده است افزود: اكنون در حال تفسير اطلاعات هستيم تا بعد از آن توسط كارشناس آلماني محل استقرار نمك و حفاري مشخص شود كه اين كار نيز ظرف دو ماه انجام مي‌شود. علت مذكرات با شركت آلماني هم به همين دليل بود. پيش از اين نيز با اين شركت آلماني در طرح يورتشاي مذاكراتي صورت گرفته بود كه به دليل مسائل مالي موفق به همكار نشديم اما اكنون در اين طرح همكاريها ادامه مي‌يابد.

وي ادامه داد: البته آلمانها براي حضور در طرح ذخيره‌سازي گاز در يورتشاي دوباره اعلام آمادگي كرده‌اند اما با وجود توانايي فني‌، آنها در تامين منابع مالي مشكل دارند.

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز ايران اعلام كرد: طبق برنامه زمان بندي تا پايان امسال امكان سنجي و حفاري يك حلقه چاه طرح نصرآباد كاشان به اتمام خواهد رسد.

او با اشاره به اين كه مسئله ذخيره سازي گاز در ايران حدود هفت سال مطرح شده است گفت: با وجود اين كه انتقال فناوري ذخيره سازي گاز در مخازن نمكي و آبي در حال انجام است اما بايد از تجربه ۱۰۰ ساله كشورهاي دارنده اين فناوري استفاده شود.