پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بنزين وارداتي ارزانتر از بنزين پتروشيمي
یکشنبه، 18 خرداد 1393 - 06:45 کد خبر:30836
پيام نفت:
معاون وزير نفت با بيان اين‌كه در شرايطي كه بنزين توليدي با ريفورميت پتروشيمي‌ها آلوده بوده و قيمت تمام شده آن از بنزين وارداتي ارزان‌تر است، واردات منطقي تر است، تاكيد كرد: ميزان بنزن موجود در هواي تهران در خرداد ماه سال جاري نسبت به خرداد ماه سال گذشته يك سوم است و گوگرد نيز به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.
 

به گزارش بنكر (Banker)، عباس كاظمي درباره توقف توليد ريفورميت مورد نياز براي توليد بنزين از سوي پتروشيمي‌ها، گفت: بنزن و آروماتيك بنزين‌هاي پتروشيمي از حد مجاز بالاتر بود و در شرايطي كه مي‌توانستيم نياز كشور را از طريق بنزين وارداتي كه بنزن و اكتان آن كمتر است تامين كنيم، واردات منطقي‌تر است.
وي افزود: قيمت تمام شده بنزيني كه با ريفورميت پتروشيمي‌ها توليد مي شد بالاتر از قيمت تمام شده بنزين وارداتي است؛ به عبارت ديگر مي توان گفت بنزين وارداتي در هر تن 60 دلار از بنزيني كه با ريفوريمت پتروشيمي‌ها توليد مي شد ارزان‌تر تمام مي‌شود.
به گفته او پتروشيمي‌ها مي توانند ريفورميت توليدي خود را با قيمت‌هاي بالاتر صادر كنند.
معاون وزير نفت با بيان اين‌كه اكنون بنزين سوپر با بنزن كمتري وارد مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: همچنين بنزين پالايشگاه اراك كه داراي بنزن كمتر از يك (0.86) بود در گذشته با بنزين ساير پالايشگاه‌ها مخلوط مي‌شد اما با اقداماتي كه انجام داديم اين بنزين در تهران، اراك و كرج به صورت مجزا عرضه مي‌شود و بنابراين در اين سه شهر بنزين با استاندارد يورو 4 و بنزن 0.86 عرضه مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه نمي‌توان گفت بنزين پالايشگاه‌ها از نظر استاندارد يورو مطلوب است، خاطرنشان كرد: البته بنزن، بنزين پالايشگاه‌ها از پتروشيمي‌ها كمتر بوده و همچنين داراي آروماتيك و اكتان كمتري نيز است.
مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به اين‌كه در شهر تبريز از 15 خرداد ماه بنزين يورو 4 توسط پالايشگاه اين شهر توليد مي‌شود، گفت:‌بخشي از بنزين وارداتي يورو 4 را نيز در شهر اهواز عرضه مي كنيم تا بدين ترتيب پنج شهر تهران، اراك، كرج، تبريز و اهواز بنزين با استاندارد يورو 4 مصرف كنند.
وي با بيان اين‌كه در شهر اصفهان نيز پالايشگاه اصفهان از مهر ماه راه اندازي شده و در سه شهر شيراز، مشهد و اصفهان نيز بنزين يورو 4 عرضه مي‌شود، گفت: با طرح بهينه‌سازي مصرف بنزين اميدواريم در بندرعباس نيز تا آخر سال بنزين يورو 4 عرضه شود تا به مصوبه مجلس و مصوبات متعدد دولت در 10 سال گذشته مبني بر مصرف بنزين يورو 4 در كلانشهرها عمل كنيم.
به گفته كاظمي، پالايشگاه تهران روزانه 12 ميليون ليتر نفت گاز يورو 5 توليد مي‌كند و در اراك نيز از دو سال گذشته نفت گاز آماده بود كه 12 بهمن ماه سال گذشته نفت گاز با استاندارد يورو 4 وارد سرويس شد و در حال برنامه ريزي براي صادرات نفت گاز هستيم.
وي بيان اين‌كه بنزيني كه اكنون توزيع مي‌شود داراي اكتان 91 است و اين درحالي است كه سال گذشته ميزان اكتان به سختي به 87 مي‌رسيد، خاطرنشان كرد: بنزين و نفت گاز از نظر گوگرد، بنزن و‌ آروماتيك اصلاح شده است و به دنبال اصلاح بنزين توليدي پالايشگا‌ه ها و رسيدن آن به حد استاندارد هستيم.