پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مهم‌تر از واردات بنزينِ با كيفيت، توقف توليد بنزين تقلبي است!
شنبه، 10 خرداد 1393 - 07:15 کد خبر:30477
پيام نفت:

مي‌شود به آمار و ارقام هم تكيه كرد و از پاك شدن هواي تهران، كرج و برخي ديگر از شهرهاي كشور به نسبت مشابه سال گذشته گفت؛ اما بهتر از آن تكيه به اين مثل عاميانه است: «چيزي كه عيان است، چه حاجت به بيان است؟».

به گزارش «تابناك»، به فاصله كمتر از ده ماه از بر سر كار آمدن دولت يازدهم، اقدام وزارت نفت براي توقف توليد بنزين در پتروشيمي‌ها و جايگزين كردن آن با بنزين‌هاي وارداتي براي رفع نياز بازار مصرف اين محصول مهم، كاهش آلودگي هوا، بهترين شاهد اثرگذاري تصميم مسئولان نمودار شده است.

بنا بر اين گزارش، آن گونه كه آمار و ارقام ثبت شده در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد، از آلودگي هوا به نسبت مشابه سال گذشته، تا اندازه بسياري كاسته شده و به رغم گرم شدن هوا در ماه‌هاي اخير، خوشبختانه هنوز شاخص آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و مشهور در كشور به داشتن اين مشكل، در هيچ روزي از محدوده «سالم» نگذشته و حتي به مرز شرايط «ناسالم براي گروه‌هاي حساس» نيز نزديك نشده است.

نسبي (بخوانيد كاهش آلودگي) در پايتخت و شهرهاي پيرامون ‌آن، جاي خوشحالي فزاينده دارد، زيرا بنا بر آمار جمعيتي، بخش بزرگي از جمعيت كشور در اين محدوده جغرافيايي گرد هم آمده و افزون بر آن، شاخصه‌هاي جغرافياي سياسي تهران‌ بر حجم رفت و آمد و اهميت آن به شدت افزوده است.

كافي است، چرخي در پايتخت بزنيم تا دريابيم مركز كشورمان، آكنده از افرادي است كه به آن مهاجرت كرده و سكونت در آن را به هزار و يك دليل به ماندن در ولايت خود ترجيح داده‌اند تا از اين شهر، نقشي پر‌رنگ در ذهن بستگان خود به جاي گذاشته و موجبات رونق رفت و آمد از ولايت خود به اين شهر و بالعكس را فراهم آورده و خواسته يا ناخواسته نقش بسزايي در سرايت مشكلات اين خطه به ديگر نقاط كشور داشته باشند.

اما جداي از اين موضوع كه به ياري مشكلاتي چون متمركز شدن امكانات در تهران تقويت مي‌شود، انباشت نيمي از خودروهاي موجود در كشور در اين شهر و شهرهاي اطراف آن، از سال‌هاي سال پيشتر تا كنون، همواره آلودگي هوا را ‌به عنوان چشم اسفنديار پايتخت و حتي كشور مطرح ساخته كه طرح‌هاي زيادي براي رفع آن به رشته تحرير در‌آمده است؛ طرح‌هايي كه كمتر مجال اجرا يافته و بيشترشان بر كاغذ ‌جا مانده‌اند.

بدين ترتيب، مي‌توان به هر طرحي كه براي مهار آلودگي پايتخت كارساز است‌، به چشم راه نجاتي براي فرار از اين آلودگي در كشور نگريست، ولو اين طرح در حد اصلاح تصميمي نادرست باشد؛ تصميمي مانند آنچه در دولت پيش گرفته شد و مقابله با واردات بنزين را به توليد اين محصول در پتروشيمي‌ها سپرد تا مصرف اين شبه بنزين، آلودگي هوا را به سرعت به اوج رسانده و ضمن پديد آوردن آلودگي بي‌سابقه در بسياري شهرهاي كشور، موج بيماري‌هاي ناشي از تنفس آلاينده‌هاي موجود در هوا را تشديد كند.

تكيه بر اين مخاطرات روز‌افزون و راهكار دولتمردان در مقابله با آن، ما را بر آن داشت تا كارآمدترين عامل كاهش نسبي آلودگي هوا در تهران و كرج را به نسبت مشابه سال‌هاي گذشته به نظر‌سنجي ‌گذاريم و ديدگاه كاربران را در اين باره جويا شويم.
نظرسنجي


بر پايه نتايج ثبت شده در اين نظرسنجي، از حدود چهل هزار تني كه در آن شركت كرده‌اند، (۳۹۷۵۶ رأي)، نزديك ۶۰ درصد ايشان (كمي بيش از ۲۳ هزار رأي)، نقش توقف توليد بنزين در پتروشيمي‌ها را در كاهش آلودگي هوا مؤثر‌تر از بنزين‌هاي وارد شده به چرخه حمل و نقل و عوامل ديگر دانسته‌اند تا آشكار شود، هر چه برخي در نكوهش واردات بنزين و دفاع از پاكي بنزين‌هايي كه يك شبه توليدشان در پتروشيمي‌ها كليد خورده بود، تلاش مي‌كنند، مردم در قياس بين هواي اين روز‌ها و آنچه در سال‌هاي گذشته، نفسشان را به شماره مي‌انداخت، حقيقت را جور ديگري دريافته‌اند.

اما هر چه بيشتر مردم اصلاح عملكرد غلط دولت گذشته را كارساز‌ترين راهكار كاهش آلودگي هوا ارزيابي كرده‌اند، كم نيستند‌ كساني كه از مداخله مؤثر دولت يازدهم در بهبود وضعيت مي‌گويند و «واردات بنزين با كيفيت بالا» را كارآمدترين عامل در كاهش آلودگي هوا مي‌دانند.

بنا بر اين گزارش، ۳۰ درصد كاربران (حدود ۱۲ هزار رأي) بر اين باورند كه بهبود نسبي هوا‌ در سايه واردات بنزين با كيفيت بالا پديد آمده و بنابراين، بسيار روشن است، ‌احتمالا بسياري از افرادي كه به اين گزينه رأي داده‌اند، بر اين باور بوده‌اند، براي بهبود اوضاع آلودگي هوا بايد ملاحظات را كنار گذاشت و راهي را برگزيد كه سودش ‌بيش از زيانش است و بر اين اساس، تكيه به واردات بنزين، بسيار بر‌تر از توليد نوع آلاينده آن در داخل است كه معلوم نيست چه بلايي بر سر مردم مي‌آورد.

جداي اين رويكرد‌ها، نبايد از اين ديدگاه مغفول ماند كه برخي بهبود نسبي حاصله در آلودگي هوا را ناشي از گران شدن نرخ فروش اين محصول و كاهش رفت‌وآمد خودروهاي بنزين سوز پيرو آن مي‌دانند و مي‌گويند گزينه سوم نظر‌سنجي، كارآمد‌ترين عامل در كاهش آلودگي هوا را نشانه رفته است.

در پايان بايد يادآور شويم، به رغم بارندگي‌هاي رقم خورده در روزهاي گذشته در تهران، آمارهاي ثبت شده از ميزان بارندگي سالانه در اين شهر، به ويژه بارندگي بهاري، حكايت از كاهش شديد ميزان نزولات جوي به نسبت سال‌هاي گذشته دارد و افزون بر آن، آمار‌ها حكايت از افزوده شدن حدود نيم ميليون خودرو در سال به ترافيك پايتخت دارد كه هر دو اين عوامل، مي‌توانند به تقويت آلودگي هوا كمك كرده و به همين دليل، از آوردنشان در نظرسنجي صرف‌نظر شده است.