پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : برداشت حداكثري از نخستين مخزن ذخيره سازي گاز كشور
چهارشنبه، 16 بهمن 1392 - 21:45 کد خبر:26467
پيام نفت:
 

 با تلاش شبانه روزي كاركنان صنعت نفت براي حفظ پايداري در شبكه سراسري گاز كشور، برداشت گاز از مخزن سراجه قم با حداكثر ظرفيت در حال انجام است.

 

مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز در گفت و گو با خبرنگار شانا با بيان اين كه هم اكنون تمام بخش هاي بالادستي و پايين دستي صنعت نفت براي رفاه حال هموطنان در فصل سرما با تمام توان مشغول فعاليت هستند، گفت: با توجه به شدت سرما و افزايش مصرف گاز در سطح كشور، صرفه جويي در مصرف گاز ضروري است.

مسعود سامي وند با اشاره به ظرفيت محدود ايران در ذخيره سازي گاز در مخازن زير زميني گفت: هم اكنون بيش از تعهد تكليفي از مخزن سراجه برداشت مي شود.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز بار ديگر با بيان اين كه صرفه جويي مصرف گاز از سوي مردم مي تواند كمك زيادي به كشور براي عبور از بحران كنوني داشته باشد، گفت: درصورتي كه دماي هوا در منازل يك درجه كاهش يابد، بيش از ٢٠ ميليون متر مكعب مصرف گاز كشور كاهش خواهد يافت.

سامي وند دي ماه گذشته از برداشت روزانه بيش از هفت ميليون مترمكعب گاز از مخزن ذخيره سازي سراجه قم خبر داده و گفته بود كه در صورت نياز در روزهاي سرد سال، امكان فراورش گاز تا روزانه ١٠ ميليون متر مكعب وجود دارد.

در بخش بالادستي ميدان سراجه با تلاش شركت نفت مناطق مركزي ايران از ٩ حلقه چاه گاز توليد مي شود، به گفته مسئولان شركت ملي گاز با هماهنگي هاي انجام شده، تزريق گاز به مخزن سراجه در ماه هاي گرم امسال بدون هيچ مشكلي انجام شده است.

مخزن گازي سراجه قم با قابليت ذخيره سازي يك ميليارد و ٥٠٠ ميليون مترمكعب گاز در فاز نخست و سه ميليارد و ٣٠٠ مترمكعب گاز در فاز دوم، در ٤٠ كيلومتري جنوب شرقي شهر قم و ١٤٠ كيلومتري تهران قرار دارد.

اين مخزن به دليل موقعيت جغرافيايي مناسب، نزديكي آن به استان تهران (يعني نقطه حداكثر مصرف)، همچنين مجاورت آن با خط لوله سراسري گاز، به عنوان گزينه اي مناسب براي توليد و ذخيره سازي گاز در صنعت نفت كشور مطرح است.