پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : امكان برداشت روزانه ١٠ ميليون متر مكعب گاز از سراجه قم فراهم شد
دوشنبه، 18 آذر 1392 - 14:15 کد خبر:24386
پيام نفت:
 

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز ايران از برداشت روزانه ٤,٥ ميليون متر مكعب گاز از مخزن سراجه قم از ابتداي آذر ماه امسال و امكان افزايش آن به ١٠ ميليون متر مكعب در روزهاي سرد سال خبر داد و گفت: با بهره برداري از مخزن شوريجه در سال آينده، در مجموع ٣٠ ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد گاز كشور اضافه مي شود.

 

مسعود سامي وند در گفت و گو با خبرنگار شانا، اظهار داشت: بر اساس توليد صيانتي، تعهد توليد از مخزن سراجه قم روزانه ٤,٥ ميليون متر مكعب است، در همين حال با توجه به شرايط مخزن مي توان اين ميزان را به ٦.٥ ميليون متر مكعب افزايش داد و در صورت نياز در روزهاي سرد سال، امكان فراورش گاز تا روزانه ١٠ ميليون متر مكعب وجود دارد.

مجتمع پالايشگاهي و ذخيره سازي گاز طبيعي شهيد فهميده با ظرفيت فعلي پالايشي، توان فرآورش روزانه ١٠ ميليون مترمكعب گاز را دارد.

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز ايران با اعلام اين كه تاكنون يك ميليارد و ٣٠٠ ميليون متر مكعب گاز در مخزن سراجه قم ذخيره شده است، افزود: زمستان گذشته حدود ٣٠٠ ميليون متر مكعب گاز از اين برداشت شد.

سامي وند با اعلام اين كه عمليات برداشت گاز از مخزن سراجه قم در سال گذشته به عنوان نخستين تجربه كاري با موفقيت انجام شد، اظهار داشت: سال گذشته ٨٠ روز از اين مخزن گاز برداشت و با كسب نتيجه مثبت از اين فرايند، عمليات تزريق به آن در سال جاري با حداكثر ميزان انجام شد.

وي مخزن سراجه قم را پايلوتي موفق در امر ذخيره سازي خواند و گفت: از دانش كسب شده در اين مخزن مي توان در ساير مخازن مشابه ذخيره سازي بهره جست.

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز ايران اظهار داشت: با بهره گيري از دانش كسب شده در سراجه قم، عمليات ذخيره سازي گاز در مخزن شوريجه انجام مي شود.

سامي وند با بيان اين كه ظرفيت ذخيره سازي گاز در مخزن شوريجه ٤,٦ ميليارد مترمكعب است، گفت: با بهره برداري از اين طرح، ايران در ذخيره سازي گاز طبيعي، از رتبه نوزدهم به رتبه پنجم جهان ارتقا خواهد يافت.

بر پايه اين گزارش، تامين نياز مصرفي گاز در داخل كشور، افزايش حجم تزريق گاز به ميدان هاي نفتي با هدف ازدياد برداشت نفت و افزايش سهم ايران در بازار تجارت جهاني گاز، از اهداف مهم و استراتژيك ذخيره سازي گازطبيعي است.