پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اجراي پروژه هاي گازي در كشور تسريع يافت /پيشرفت بيش از ٤٠ درصدي طرح ذخيره سازي گاز در مخزن نصرآباد كاشان
پنجشنبه، 11 مهر 1392 - 14:45 کد خبر:21461
پيام نفت:
 

شانا_گروه گاز: مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز از پيشرفت ٤٥ درصدي ساخت تاسيسات ذخيره سازي گاز در مخزن نصرآباد كاشان خبر داد و ابراز اميدواري كرد امسال نخستين حلقه چاه در اين مخزن حفر شود.

مسعود سامي وند در گفت و گو با خبرنگار شانا، با اعلام اين كه كشف مخزن ذخيره‌سازي گاز در منطقه نصرآباد كاشان از سوي شركت ذخيره‌سازي گاز طبيعي انجام شده است، گفت: هم اكنون فعاليت براي احداث تأسيسات ذخيره‌سازي در اين مخزن با سرعت در حال انجام است .

وي ظرفيت ذخيره سازي گاز در گنبد نمكي نصر آباد كاشان را سه تا چهار ميليارد مترمكعب اعلام و اظهار كرد: از اين مخزن كه ٣٠ حلقه چاه در آن حفر خواهد شد، برداشت روزانه ٢٠ تا ٣٠ ميليون مترمكعب گاز امكان پذير خواهد بود.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گازطبيعي ايران با بيان اين كه طرح ذخيره سازي گاز در گنبد نمكي نصر آباد در سه فاز تعريف شده است، تصريح كرد: فاز نخست آن (كشف و بررسي) پايان يافته است و ديگر مراحل(نصب تاسيسات و تكميل آنها ) نيز طبق برنامه انجام خواهد شد.

وي گفت: براي ذخيره سازي گاز دراين مخزن لازم است نمك درون آن حل شود؛ از اين رو با قرارداد امضا شده با سازمان آبفاي شهرستان كاشان، در هر ثانيه ٩٠ ليتر آب به آن تزريق و نمك موجود در مخزن حل خواهد شد.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گازطبيعي ايران ذخيره سازي در مخازن «احمدي شيراز و قزل تپه» را ديگر اولويت هاي ذخيره سازي گاز در كشور برشمرد.

وي با اشاره به مخزن ذخيره سازي شوريجه، با اعلام اين كه براساس برنامه ، پيش بيني شده است امسال مقداري گاز از مخزن ذخيرخ سازي شوريجه برداشت شود، گفت: ظرفيت تزريق گاز در شوريجه با  دارا بودن ٣ رديف توربوكمپرسور، ١٠ ميليون متر مكعب است كه در مرحله نخست، برداشت از ذخاير گازي اين مخزن با يك رديف يعني ٣ تا ٤ ميليون متر مكعب آغاز و به تدريج افزايش خواهد يافت.

سامي وند ميزان برداشت گاز از شوريجه را به شرايط وابسته دانست و گفت: درصورتي كه سرماي هوا زود شروع نشود، تزريق و ذخيره سازي ادامه خواهد يافت، در همين حال تمام تلاش خود را برداشت گاز از اين مخزن از روزانه ٣ تا ٧ ميليون متر مكعب گاز، به كار خواهيم گرفت.

وي اظهار داشت: پالايشگاهي در محل مخزن ذخيره سازي سراجه با ظرفيت ٢٠ ميليون متر مكعب گاز احداث شده كه تا ميزان ياد شده، ظرفيت پالايش گاز را دارا است.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گازطبيعي ايران با اعلام اينكه تمام سعي خود را براي ايجاد رفاه و تامين گاز به كار مي بريم، گفت: با انجام ذخيره سازي گاز در شوريجه، مردم نگراني افت فشار و قطعي گاز در مناطق شمال و شمال شرق كشور نباشند.

وي با اشاره به ارتقاي رتبه ايران در حجم ذخاير گازي از رتبه دوم به نخست،بر اساس اعلام سازمان هاي بين المللي، گفت: با داشتن چنين موقعيتي، نگران واردات گاز نخواهيم بود و با برنامه ريزي هاي انجام شده، بخشي از ظرفيت گاز ذخيره شده در شوريجه به بهره برداري خواهد رسيد.