پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : پس از عقب ماندگي از قطر، عربستان و عراق ؛موزامبيك هم براي جلو افتادگي گازي از ايران خيز برداشت
سه شنبه، 2 مهر 1392 - 10:15 کد خبر:20977

پس از عقب ماندگي نفتي و گازي ايران از قطر، عربستان و عراق براي توسعه ميادين مشترك نفت و گاز، كشور آفريقايي موزامبيك هم بريا جلو افتادگي گازي از ايران عزم خود را جزم كرده است. 

به گزارش خبرنگار پانا نيوز، همزمان با افزايش تقاضا براي گاز طبيعي در سبد انرژي جهان و كاهش تقاضا براي برخي از هيدروكربورها همچون ذغالسنگ و حتي نفت خام به دليل تبعات زيست محيطي، اكثر كشورهاي جهان به سمت افزايش ظرفيت توليد گاز طبيعي خود خيز برداشته اند. 

در اين بين كشورهاي همچون تركمنستان، روسيه، قطر و امارات متحده عربي به تبع داراي ذخاير عظيم گاز طبيعي هستند اما اخيرا برخي از كشورهايي كه از حيث ذخاير گاز در رتبه بندي جهاني جايگاه قابل توجهي هم ندارند به سمت افزايش توليد گاز برنامه ريزي‌هاي كلاني را در دستور كار قرار داده اند. 

از اين از هم اكنون از كشورهايي همچون گينه استوائي، اقليم كردستان عراق، برزيل و حتي برخي از كشورهاي آفريقايي همچون سنگال و سيرالئون هم به سمت افزايش ظرفيت توليد گاز حركت كرده اند. 

در اين بين ايران هر چند مطابق با آخرين گزارش رسمي موسسه معتبر انگليسي برتيش پتروليوم تا پايان سال 2012 ميلادي با بيش از 33 تريليون مترمكعب به بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعي متعارف جهان تبديل شده است اما برنامه‌هاي افزايش توليد گاز با تاخيرهاي چندين و چند ساله روبرو است. 

در شرايط فعلي تاخير و عقب ماندگي در طرح توسعه ميادين مهم گازي ايران همچون پارس جنوبي، پارس شمالي، لاوان، كيش، پروژه‌هاي جمع آوري گازهاي همراه نفت همچون ان.جي.ال خارگ با تاخيرهاي چندين و چند ساله روبرو هستند. 

همزمان با تاخيرهاي گازي ايران در افزايش توليد گاز و عقب افتادگي نفتي و گازي ايران از قطر، عربستان و عراق براي توسعه ميادين مشترك نفت و گاز، اين روزها حتي كشور آفريقايي موزامبيك هم براي جلو افتادگي گازي از ايران عزم خود را جزم كرده است. 

نكته قابل توجه آن است كه اين كشور آفريقايي مهمترين هدف از افزايش ظرفيت توليد گاز خود را صادرات اين انرژي پر طرفدار به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه به نوعي يكي از بازارهاي هدف ايران هم بوده، اعلام كرده است. 

به گزارش رويترز، اسپرانكا بياس وزير منابع طبيعي موزامبيك درباره طرح‌هاي افزايش توليد گاز اين كشور آفريقايي، گفته است: اين كشور قصد دارد تا ژوئيه سال ٢٠١٤ قراردادهاي توليد گاز را با شركت‌هاي اني ايتاليا و شركت آناداركو مستقر در هيوستون آمريكا امضا كند تا مطمئن شود كه نخستين گاز حوزه رووما مي تواند تا سال ٢٠١٨ ميلادي آغاز شود. 

تحليلگران و برخي از بازيگران صنعتي درباره توانايي موامبيك براي توليد فراساحلي گاز با چنين شتابي ترديد دارند، اما وزير منابع طبيعي موزامبيك اعلام كرد كه برنامه براي اجراي اين طرح در حال پيشرفت است. 

اين مقام موزامبيكي با اعلام اينكه براي نخستين مرحله برداشت گاز در سال ٢٠١٨ ميلادي در حال فعاليت براي امضاي همه قراردادها تا ژوئيه سال ٢٠١٤ هستيم، اظهار كرده است: تاكنون حدود ١٥٠ ميليارد فوت مكعب گاز در بخش هاي فراساحلي موزامبيك كشف شده است كه براي تامين ١٥ سال گاز مورد نياز آلمان، انگليس، فرانسه و ايتاليا كافي است. 

به گزارش پانا نيوز، دولت موزامبيك و اين شركت ها پيش بيني كرده اند كه امكان دوبرابر كردن اين برآوردها وجود دارد. 

شركت هاي بزرگ نفتي مانند اني ايتاليا و آناداركو پتروليوم آمريكا مصرانه به دنبال توسعه كارخانه هاي توليد ال ان جي در موزامبيك به عنوان سريع ترين راه براي سودبري از سرمايه گذاري در بخش توليد گاز اين كشور هستند. 

با آن كه صادرات گاز موزامبيك در اولويت قرار دارد و قراردادهاي توليد قرار است سال آينده ميلاي امضا شود، دولت موزامبيك اميدوار است پس از اجراي اين برنامه ها، توسعه ديگر بخش هاي پايين دستي نيز به زودي اجرا شود.