پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : برداشت قطر 3 برابر ايران در پارس‌جنوبي
شنبه، 12 مرداد 1392 - 08:45 کد خبر:17875

در حالي كه ظرفيت اسمي فازهاي ايراني در مدار توليد پارس جنوبي به ۲۷۹ ميليون مترمكعب در روز مي رسد، متوسط توليد روزانه گاز ايران از پارس جنوبي در سال گذشته ۲۴۱ ميليون مترمكعب بوده و متوسط برداشت قطر به ۷۵۰ ميليون مترمكعب در روز مي رسد. 

به گزارش پانا نيوز به نقل از تسنيم، محمدرضا زهيري، مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در جديدترين اظهارات خود كه پايان هفته گذشته در مراسم بهره برداري از يك واحد از پالايشگاه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي بيان كرد، مجموع برداشت گاز ايران از ميدان مشترك پارس جنوبي در سال 91 را 88 ميليارد مترمكعب عنوان كرد. 

توليد گاز از چاههاي در مدار بهره برداري با وجود اينكه به دليل مقتضيات فني توليد، گاهي با نوساناتي همراه مي شود اما در هيچ زماني از سال تعطيل بردار نيست. از اينرو توليد 88 ميليارد مترمكعبي گاز ايران از اين ميدان مشترك گازي از متوسط روزانه توليد به ميزان 241 ميليون مترمكعب حكايت دارد. 

هم اكنون از مجموع 24 فاز تعريف شده براي پارس جنوبي در طرف ايراني اين ميدان مشترك، 10 فاز در مدار بهره برداري قرار دارد كه ظرفيت اسمي توليد گاز طبيعي از فاز اول 25 ميليون مترمكعب در روز، فازهاي دوم و سوم 50 ميليون مترمكعب در روز، فازهاي چهارم و پنجم 50 ميليون مترمكعب در روز، فازهاي ششم، هفتم و هشتم 104 ميليون مترمكعب در روز و فازهاي نهم و دهم 50 ميليون مترمكعب در روز است. 

در حالي كه اين مجموع ظرفيت اسمي توليد گاز طبيعي در 10 فاز در مدار بهره برداري پارس جنوبي به 279 ميليون مترمكعب در روز مي رسد، در سال گذشته به طور متوسط روزانه 241 ميليون مترمكعب گاز طبيعي توسط ايران از اين ميدان مشترك برداشت شده كه اين مسئله نشان از اختلاف بين توليد واقعي و ظرفيت اسمي فازهاي در مدار بهره برداري دارد. 

هم اكنون در پيك توليد گاز به اذعان مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، ايران روزانه 290 ميليون مترمكعب گاز طبيعي از ميدان پارس جنوبي برداشت مي كند در حالي كه آمار منتشر شده از برداشت گاز توسط قطر نشان مي دهد توليد گاز اين كشور از طرف قطري ميدان مشترك پارس جنوبي (ميدان گنبد شمالي) به طور متوسط در سال گذشته ميلادي (2012) به 750 ميليون مترمكعب در روز رسيده است.