پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : خبرگزاري مهر: راه‌اندازي بزرگترين طرح ذخيره‌سازي گاز خاورميانه/ ذخيره‌سازي گاز پارس‌جنوبي در مشهد
یکشنبه، 6 مرداد 1392 - 08:30 کد خبر:17642

 

مديرعامل شركت ملي گاز با تشريح آخرين وضعيت اجراي تاسيسات جديد ذخيره‌سازي گاز از راه‌اندازي بزرگترين طرح ذخيره سازي گاز خاورميانه در شوريجه خراسان خبر داد و اعلام كرد: گاز پارس جنوبي براي تامين مصارف زمستاني در مشهد ذخيره سازي مي‌شود.

 

جواد اوجي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت راه اندازي طرح‌هاي جديد ذخيره‌سازي گاز طبيعي در ايران، با اشاره به بهره‌برداري از نخستين طرح ذخيره سازي گاز در مخزن سراجه قم در سال ٩١، گفت: امسال دومين و بزرگترين مخزن ذخيره‌سازي گاز ايران و خاورميانه در شوريجه خراسان راه اندازي خواهد شد.

معاون وزير نفت با اعلام اينكه مطابق با برنامه زمان بندي تعريف شده تاسيسات ميان دستي و پالايشگاه مخزن ذخيره سازي گاز شوريجه تا شهريور ماه سالجاري در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرد، تصريح كرد: قطعا با بهره برداري از اين طرح امكان افزايش پايداري در شبكه انتقال گاز در شمال و شمالشرق و كاهش وابستگي به گاز وارداتي از تركمنستان فراهم مي شود.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اينكه ظرفيت ذخيره سازي گاز طبيعي در مخزن شوريجه را بيش از چهار ميليارد مترمكعب عنوان كرد و افزود: هدف از راه اندازي اين طرح ذخيره سازي گاز ميادين مشترك به ويژه پارس جنوبي در فصول تابستان و برداشت از مخزن در فصول سرد سال است.

اين مقام مسئول همچنين در خصوص آخرين وضعيت تزريق گاز در مخزن سراجه قم، توضيح داد: هم اكنون روزانه بين ٧ تا ١٠ ميليون مترمكعب گاز در سراجه ذخيره سازي شده و حتي زمستان سال گذشته روزانه بيش از سه ميليون مترمكعب گاز از اين مخزن برداشت شد.

اين عضو هيات مديره شركت ملي گاز با يادآوري اينكه پيش بيني مي‌شود امسال ميزان برداشت از مخزن سراجه قم افزايش يابد، تبيين كرد: از سوي ديگر مخزن شوريجه خراسان هم از ظرفيت برداشت ٢٠ تا ٢٥ ميليون مترمكعب گاز در فصول سرد سال برخوردار است.

وي با اعلام اينكه علاوه بر شوريجه و سراجه، عمليات اجرايي و مطالعاتي ايجاد چهار طرح جديد ذخيره سازي گاز طبيعي ديگر هم در دستور كار قرار دارد، گفت: بر اين اساس امكان ذخيره سازي گاز در مخازن نصرآباد، مخزن احمدي فارس، قزل تپه گلستان و برخي از گنبدهاي نمكي فراهم خواهد شد.

اوجي با اشاره به آغاز حفاري و مطالعات اجرايي در برخي از پروژه‌هاي جديد ذخيره سازي گاز طبيعي، گفت: قطعا راه‌اندازي اين تاسيسات جديد ذخيره سازي به ويژه در نزديكي مبادي مصرف منجر به افزايش پايداري شبكه گاز ايران خواهد شد.