پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ماجراي اختلاف 16 ميليارد دلاري گازي؛شركت نفت برداشت 2 برابري قطر در پارس‌جنوبي را تائيد كرد
دوشنبه، 13 خرداد 1392 - 04:30 کد خبر:15810

بر اساس اظهارات روز جاري زهيري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، شركت نفت رسما برداشت 2 برابري قطر از گاز ميدان مشترك پارس جنوبي را تائيد مي‌كند و اين در حالي است كه درباره حجم سرمايه‌گذاري توسعه پارس جنوبي در سال 92 هم يك اختلاف 16 ميليارد دلاري وجود دارد. 

به گزارش خبرنگار پانا نيوز، هر چند موسي سوري مديرعامل سابق شركت نفت و گاز پارس حداكثر برداشت قطر از گاز پارس جنوبي را حدود 400 تا 450 ميليون مترمكعب در روز عنوان كرده بود اما محمدرضا زهيري مديرعامل جديد شركت نفت و گاز پارس از افزايش 2 برابري گاز پارس جنوبي توسط قطر در مقايسه با ايران خبر داده است. 

به عبارت ديگر اگر هم اكنون برداشت گاز ايران از پارس جنوبي حدود 290 تا 300 ميليون مترمكعب در روز باشد به استناد اظهارات امروز مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، هم اكنون قطر 580 تا 600 ميليون مترمكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي كند. 

زهيري مدير عامل شركت نفت و گاز پارس امروز در گفتگو با ايسنا با اذعان به اين‌كه رقيب ايران دو برابر از مخزن گازي پارس جنوبي برداشت مي‌كند گفت: در صورت جذب مناسب سرمايه‌گذاري در توسعه فازهاي جديد در اين ميدان گازي مشترك مي‌توان اين فاصله را جبران كرد. 

در همين حال احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت پيشتر بارها برداشت 2 و يا چند برابري گاز پارس جنوبي توسط شريك قطري را تكذيب كرده بود. 

البته اظهارات امروز مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تنها درباره ميزان برداشت گاز ايران و قطر در پارس جنوبي نبوده و اين مقام مسئول توضيحاتي هم درباره ميزان جذب سرمايه در پارس جنوبي ارائه كرده است. 

وي تاكيد كرده است: براي تحقق برنامه توسعه پارس جنوبي بايد امسال حداقل 14 ميليارد دلار در طرح‌هاي پارس جنوبي هزينه شود. 

اين در حالي است كه احمد قلعه‌باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران پيشتر گفته بود: امسال بايد در پارس جنوبي 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري صورت گيرد تا برنامه پيش‌بيني شده براي توسعه فازهاي جديد محقق شود. 

بر اين اساس از اظهارات اين دو مقام مسئول در شركت ملي نفت ايران با رسانه‌ها در چند روز اخير اين موضوع استدلال مي شود كه بين رقم سرمايه‌گذاري اعلام شده از سوي قلعه‌باني و زهيري يك اختلاف حدود 16 ميليارد دلاري در جذب منابع مالي و اعتباري در پارس جنوبي در سال 92 وجود دارد.